Jak řešit problémové situace

Cíl

Cílem opatření je nabídnout možnosti řešení problémových situací ve škole. 

Popis opatření

Jako pracovníci školního poradenského pracoviště byste měli být partnery pro učitele při práci se třídou. Ideální stav je, kdyby si vás pedagog zavolal na konzultaci preventivně a ne až ve chvíli, kdy se něco děje. 

Avšak asi to znáte ze své praxe, že velká část vaší práce spočívá v hašení problémových situací. Snahou tohoto opatření je vám představit možnosti jak s problémem pracovat jinak - dalo by se říci i efektivněji a hlavně v duchu zachování důvěry rodičů a samotného žáka. 

Komunikace s rodiči bývá velmi náročná, zvláště pokud nebyly postaveny dobré základy při kontaktu s pedagogem. Vaším úkolem při řešení problémové situace je tedy najít vhodnou cestu pro komunikaci s rodičem a žákem a naplánovat vhodné řešení, které vymezí mantinely v chování žáka, ale zároveň neohrozí důvěru rodičů v činnost školy a zůstanou/stanou se partnery v dodržení nastavených pravidel. 

Nastavení pravidel & Tripartita & Případová konference

Tip

U případové konference nezapomeňte na někoho, kdo bude vést diskuzi. Volte osobu, která je nezávislá a není zainteresovaná v řešené problémové situaci. 

DŮLEŽITÉ!

Cílem setkání není trestat, ale najít řešení vybudované ideálně na partnerském vztahu. A proto je vhodné se na setkání s rodiči a dítětem připravit. 

Rozmyslete si, co je vaším cílem a co pro něj můžete udělat. Zkuste také na to nahlédnout z druhé strany - ze strany rodičů. Při setkání se ptejte i rodičů žáka a samotného žáka na cíl setkání a způsoby řešení. Umožněte jim podílet se na řešení.

Nezapomínejte opakovat, že cílem je najít řešení, které bude v zájmu dítěte. Rodičům to může zchladit horkou hlavu

Příklad z praxe

Jak se řeší problémové situace v ZŠ:
"Teď to máme udělaný hodně dobře. Při prvním výkyvu telefon, při druhém pozvání do školy. Když nám to přijde závažný, tak u setkání je i někdo z poradenského pracoviště - buď školní metodik, nebo výchovný poradce, nebo já - ale sebe si nechávám až na konec, kdyby bylo třeba zasáhnout ještě jednou. To už pak má charakter výchovné komise, i když te´d se to snažíme dělat tak, že sezveme lidi, kteří s tou rodinou jsou nějak v kontaktu (neziskovka, sociální pracovníci) a chceme, aby nám pomohli nahlédnout na situaci, aby se třeba i rodič cítil více bezpečně, když už je zná."

Kde se dozvím více informací

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info