Rodičovské schůzky
Cíl
Toto opatření napomáhá k plnohodnotnému zapojení asistenta pedagoga do chodu školy, protože právě on může být dalším cenným zdrojem informací při komunikaci s rodiči.
Popis opatření
Jako asistent/asistentka pedagoga máte velkou výhodu, protože s dětmi trávíte mnohem více času, než samotný vyučující. Mnohdy napomáháte v sociálnímu začlenění žáka do kolektivu a jste přítomný/á i přes přestávku. Vaše pozice je naprosto výjimečná a váš pohled na třídu má tak jinou perspektivu, než pohled vyučujícího. Můžete být cenným zdrojem informací nejen pro samotného pedagoga, ale i pro rodiče na třídních schůzkách. Jste schopný/á poskytnout informace o současném naladění třídy a zároveň můžete podpořit hodnocení učitele ve vztahu k jednotlivci.
Vaše přítomnost při komunikaci s rodiči pak poskytuje ucelený pohled na třídu a můžete být povzbuzujícím členem např. při řešení problémových situací.
Tip
Diskutujte s pedagogy o situaci ve třídě. Můžete jim poskytnout nový pohled na věc a změnit i přístup k danému žáku.
DŮLEŽITÉ!
Není to ve vaší škole zvykem? Nebojte se o svoji účast přihlásit. Konzultujte vaši přítomnost s vedením školy a samotnými pedagogy - uvádějte důvody proč je vhodné, aby zazněl i váš názor. Pro adekvátní práci se třídou a spolupráci rodičů se školou je důležité, abyste na třídních schůzkách byli a poskytli ucelený pohled na konkrétní situaci, třídu.
Samozřejmě nezapomínejte i na finanční ohodnocení - vaše práce je cenná a je důležité, aby byla i zaplacena.
Příklad z praxe
O účasti asistentů pedagoga na rodičovských schůzkách přinášíme dva různé pohledy.
Učitel na otázku, zdali se účastní společných schůzek s rodiči i asistentka pedagoga odpovídá takto: "Ne, zaprvé není to tady zvykem a ani mě to nenapadlo:"
Jiná paní učitelka pak poukazuje, jak jí účast AP chyběla. "Trošku jsem uvažovala, jak jsem teďka měla jednání s maminkou lhaní jednoho žáka. Říkala jsem si, že kdyby tam byla i paní asistentka, tak že by to bylo fajn, že bych to neříkala jenom já. Ale žei ona by byla ten svědek, co u toho byl. Na individuálních schůzkách třeba byla, ale na těch všeobecných schůzkách si nemyslím, že by to bylo nějak nutné."
Kde se dozvím více informací
Horáčková, I. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. (.pdf)
Vrbická, H. (2018). Rady a inspirace pro začínajícího učitele, který má asistenta pedagoga ve třídě. (Metodický portál RVP)
Spolupráce s rodinou žáka. (Portál pro školní asistenty a asistenty pedagogů)