Vztahy ve třídě - proč je nezanedbat?

Cíl

Cílem opatření je poukázat na důležitost péče o vztahy mezi žáky/žákyně ve třídě.

Popis opatření

Vztahy, vztahy, vztahy…. ptáte se, proč to všichni ve školách řeší? Proč se raději neklade důraz na matematiku, fyziku nebo jazyk? Odpověď na vaše otázky je jednoduchá, ale pojďme se na to podívat trošku ze široka.
Několik různých pohledů - ze školní lavice; z obývacího pokoje; od tabule

Ptáte se proč? Kde se stala ta pověstná "chyba" a jak se jí příště vyvarovat?
Jak už jsme psali na začátku odpověď na vaši otázku je jednoduchá. Věnujte pozornost vztahům ve třídě, protože jedině s žáky/žákyněmi, kteří mají klid a bezpečí v třídním kolektivu můžete dosahovat všech výchovně-vzdělávacích cílů. Kde na to vzít prostor? Na začátku školního roku je prostoru hodně a věřte, že se vám to vrátí. A pak je možné zařadit krátkou aktivitu, společnou práci do běžného vyučování. Budete mít i více času na to žáky/žákyně pozorovat a reflektovat nejen jejich činnost ve výuce, ale i vztahy mezi nimi. Využívejte asistenta/ka pedagoga, protože on/a díky tomu, kde sedí má lepší možnost pozorovat. Konzultujte s ním svůj přístup k dětem a hledejte řešení. Pozvěte si na pomoc i školní poradenské pracoviště a zkuste v tandemu zrealizovat třídnickou hodinu. A hlavně mluvte o významu vztahů ve třídě i s rodiči/pečujícími osobami žáků. Jedině tak má preventivní působení smysl a vy se nebudete v listopadu těšit na letní prázdniny, anebo neskončíte se ztrátou hlasu. 

TIP!

Hovořte o tom i s vedením a zkuste nastavit září jako adaptační - a vytvořte společná pravidla pro všechny třídy a pedagogy. Jasné mantinely dětem dají pocit jistoty a vy můžete pracovat na jejich seberozvoji. 

DŮLEŽITÉ!

Zkuste toto téma vnést na učitelský klub, nebo společnou poradu. Diskutujte se svými kolegy o tom, jak to vidí oni a jaké jsou jejich zkušenosti. Pokud nevíte, jak se třídou pracovat, tak požádejte své kolegy, nebo si pozvěte externí pracovníky, či si zajděte pro radu ke kolegům ze školního poradenského pracoviště.  

Příklad z praxe

Příklad z praxe, který by měl být součástí vize každé školy a součástí postojů každého učitele:
"V momentě, kdy se tam děti necítí dobře, tak se nebudou ani dobře učit a nebudou tam chodit rády. (...)Takže pokud tam někdo bude chodit s tím, že fakt se tam necítí dobře, protože ho ostatní např. šikanují, nebo mu nadávají, nebo pomlouvají, tak bude celou dobu z toho prostředí nervózní a pod tlakem a nebude to fungovat." 

Kde se dozvím více informací

Dostálová, A. (2019). Dobré vztahy mezi žáky jako důležité téma školy. In Školní poradenství v praxi.

Braun, R. (2014). Praktikum školní psychologie.

Kolařík, M. (2019). Interakční psychologický výcvik. 

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info