Spolupráce s asistentem pedagoga
Cíl
Cílem opatření je nastavit spolupráci mezi asistentem pedagoga a učiteli v partnerské rovině, která napomůže k rozvoji všech zúčastněných.
Popis opatření
To tam bude se mnou celý den? Možná vám tato otázka probleskla hlavou, když jste se dozvěděli, že ve vaší třídě bude asistent/asistentka pedagoga. Je to možná přirozená reakce, ale v nastavení komunikace a spolupráce nám tato myšlenka trošku zavírá vrátka k druhému člověku - v tomto případě asistentu pedagoga.
Asistent/asistentka pedagoga není dozorem, kontrolorem, ale má ve třídě působit jako partner/ka, který/á vám může pomoci vést třídu správným směrem. Je to někdo, kdo vám může ulehčit celkovou práci a starost o třídu, pomůže vám kolektiv vidět z jiného úhlu. Může si všimnout drobností, které od katedry prostě vidět nejsou. Celkově vám spojení s asistentem/asistentkou pedagoga umožní nahlédnout na třídu z jiného úhlu a umožní vám odhalit případná negativa a vyzdvihnout pozitiva v třídním kolektivu a ve vašem společném úsilí.
A jak toho všeho dosáhnout? Důležitá je jako u všeho jiného komunikace a vyjasnění si hranic vaší spolupráce. Díky tomu můžete působit na třídu jednotně a vytvářet pozitivní soulad, který je pro rozvoj dětí důležitý.
Zkuste si spolu před začátkem školního roku sednout a promluvit.
TIP!
Každý asistent má jinou startovní pozici - zkušenosti, dovednosti, atp. Ptejte se na silné stránky a na to v čem se ještě potřebuje zorientovat, v čem od vás spíše potřebuje podpořit. Zároveň i vy sdělte to stejné jemu/jí.
DŮLEŽITÉ!
Asistent pedagoga není soupeř. Je to partner, který stejně jako vy určuje a ovlivňuje dění ve třídě. Pokud budete vy dva táhnout za jeden provaz, tak se určitě změní i přístup dětí ve vztahu k sobě.
Nezapomínejte, že asistent/asistentka pedagoga má určitou pracovní dobu a pouze určitý čas na nepřímou práci. Nezahlcujte ho na úkor jeho volného času. Spíše diskutujte s vedením a ostatními pedagogy, jak jeho/její nevýhodnou pozici ve vztahu k odměnám změnit/zlepšit.
Chtějte se účastnit i různých školeních, které vám mohou odkrýt další možnosti vaší spolupráce s asistentem pedagoga.
Příklad z praxe
Postavení asistenta pedagoga jako partnera ve třídě popisuje ředitel:
"To znamená, když se posunuli asistenti z té pozice přísedících u žáka do té pozice jako aktivních lidí, ...
Kde se dozvím více informací
Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem. (Kurz; Nová škola, o.p.s.)
Horáčková, I. (2015). Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem. In Metodika práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. (.pdf)
Jak v praxi řešit nesoulad mezi asistentem pedagoga a učitelem (YouTube; zapojmevšechny.cz)