Několik pohledů na vztahy ve třídě
Vztahy, vztahy, vztahy…. ptáte se proč to všichni ve školách řeší? Proč se raději neklade důraz na matematiku, fyziku nebo jazyk? Odpověď na vaše otázky je jednoduchá, ale pojďme se na to podívat trošku ze široka.
Pohled první - ze školní lavice
Představte si, že sedíte ve třídě jako žák/žákyně. Škola vás celkem baví a i se chcete něco naučit, ačkoliv to před spolužáky úplně nedáváte najevo. Kolektiv dětí je dost divoký, každý se překřikuje, pokud učitel/učitelka nemá autoritu, tak ve třídě nastane anarchie. Jeden žák bubnuje, další dva sedí na lavici, třetí běhá po třídě. Vztahy mezi žáky nejsou ideální, dost často je někdo terčem posměchu a první stádia šikany už vystrkují drápy. Naše otázka zní, jak se vám tady bude učit? Co si ze školní lavice odnesete?
Pohled druhý - z obývacího pokoje
Představte si, že jste rodič/pečující osoba žáka, který má kolem sebe takovou třídu. Začíná nosit horší známky, neučí se a při odpovídání na vaše otázky, řekne, že to nemá cenu. Ptáte se proč? Pokud vytrváte, možná dostanete odpověď od vašeho dítěte. Pokud ne, možná budete hledat odpověď ve škole, která ale bude mít nad touto třídou svázané ruce. A výsledný postoj ke škole bude docela negativní.
Pohled třetí - od tabule
Stojíte před třídou. Je polovina listopadu a vám se nedaří dosahovat cílů, které jste si na začátku roku stanovil/a. Začínáte se stresovat, napětí mezi vámi a třídou houstne, protože už vám lezou na nervy. A tak vy i vaši kolegové skončíte na pozici “ukřičených” učitelů, kteří dětem nerozumí.
Ptáte se proč? Kde se stala ta pověstná "chyba" a jak se jí příště vyvarovat?
Jak už jsme psali na začátku odpověď na vaši otázku je jednoduchá. Věnujte pozornost vztahům ve třídě, protože jedině s žáky/žákyněmi, kteří mají klid a bezpečí v třídním kolektivu můžete dosahovat všech výchovně-vzdělávacích cílů. Kde na to vzít prostor? Na začátku školního roku je prostoru hodně a věřte, že se vám to vrátí. A pak je možné zařadit krátkou aktivitu, společnou práci do běžného vyučování. Budete mít i více času na to žáky/žákyně pozorovat a reflektovat nejen jejich činnost ve výuce, ale i vztahy mezi nimi. Využívejte asistenta/asistentku pedagoga, protože on díky tomu, kde sedí má lepší možnost pozorovat. Konzultujte s ním/ní svůj přístup k dětem a hledejte řešení. Pozvěte si na pomoc i školní poradenské pracoviště a zkuste v tandemu zrealizovat třídnickou hodinu. A hlavně mluvte o významu vztahů ve třídě i s rodiči/pečujícími osobami žáků. Jedině tak má preventivní působení smysl a vy se nebudete v listopadu těšit na letní prázdniny, anebo neskončíte se ztrátou hlasu.