Máme prevenci, tak proč to pořád nejde
Cíl
Cílem opatření je nahlédnout na problematiku vztahů ve třídě přes sborovnu.
Popis opatření
A je to tady zase? Už se zase řeší situace v 7.A, už zase probíráte Tondu Dlouhého. Je to pořád to stejné dokola, i přesto že už jste snad vyzkoušeli preventivní a intervenční aktivity. A možná už začínáte mít pocit, že se situace nezmění a že vše co jste dělali je zbytečné.
Zkuste si opravdu pořádně promyslet situaci mezi dětmi. Vypište si body. A poté to stejné udělejte i ve vaší sborovně. Zkuste se zaměřit na to, jak vaši zaměstnanci spolu komunikují, jak hovoří o dětech, jak mluví s dětmi. A pak si ty stejné otázky položte i směrem k sobě.
Našel/našla jste tam společné jmenovatele? Pokud ano, možná právě v komunikaci dospělých je jak se říká "zakopaný pes".
Jestli jste v chování mezi kantory viděli podobné jevy jako v chování mezi žáky začněte o této problematice hovořit - na poradách, učitelském klubu a diskutujte s kolegy nad způsobem řešení a nápravy vztahů a komunikace ve sborovně. Na změně trvejte, protože jedině tak můžete budovat ve vaší škole pozitivní klima. Chtějte změnu, protože pokud dojde k nápravě vztahů mezi dospělými, pak se lépe budou “opravovat” vztahy mezi dětmi.
Při řešení vztahů v pedagogickém sboru je důležité si pozvat někoho zvenčí, někoho kdo nebude zatížený prostředím školy a bude objevovat vztahy mezi vámi a podporovat vás - jako tým v hledání řešení a nastavování pravidel komunikace.
TIP!
Inspirujte se v sociálních službách. Informujte se v neziskové organizaci, se kterou máte dobrou zkušenost a poptejte se, jak funguje supervize, jakého mají supervizora a jak jsou s ním spokojení?
Nebo si domluvte více termínů s různými supervizory a vyzkoušejte si supervizi nanečisto. Na základě této zkušenosti pak vyberete toho nejlépe vyhovujícího.
DŮLEŽITÉ!
Proces osvěžení vztahů v pedagogickém sboru není rychlý. Bude možná vyžadovat celý školní rok, ale věřte, že po několika týdnech práce se objeví první výsledky a to nejen ve sborovně.
Je důležité pracovat s postoji pedagogického sboru a motivovat je k účasti na supervizi, kterou by měli chápat jako benefit.
Příklad z praxe
Paní učitelka hovoří vlivu vztahů mezi pedagogy na děti:
"Očekáváme, že bude řešit klima sborovny, protože tam nám to ještě pořád skřípe. Až budeme mít vyladěnou sborovnu, tak to půjde rychleji i směrem dolů do tříd."
Kde se dozvím více informací
Vztahy třídních kolektivů. (2006) In Učitelské noviny
Vybíral, M. (2018). Supervize ve školách a její vztah ke společnému vzdělávání In Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Pavlas Martanová, V. (2020). Supervize jako jeden z efektivních nástrojů péče o učitele In Komenský