Zapojení rodičů/pečujících osob do tvorby vize školy
Cíl
Zapojení rodičů/pečujících osob do tvorby vize školy je skvělým nástrojem budování školy jako komunity otevřené všem, ve které také rodiče/pečující osoby mají své místo. Sdílení představ zaměstnanců školy o jejím směrování s rodiči a pečujícími osobami vede ke zlepšení komunikace a vztahů s rodiči/pečujícími osobami celkově a tím i k zjednodušení řešení problémových situací.
Popis opatření
Podobně jako u zapojování žáků je mnoho způsobů, jak zapojit rodiče/pečující osoby do tvorby vize školy. Je důležité uvědomit si, jaký typ rodičů/pečujících osob v školní komunitě máme, a tomu pak přizpůsobit otevření dialogu. Zvažme jaké platformy u nás ve škole ke komunikaci s rodiči používáme, s nimi je pak dobré začít
- Třídní rodičovské schůzky jsou dobrým místem, kde zástupce školy (třídní učitel) může s rodiči promluvit o vizi školy - uvést rodiče do celé situace, popsat proč a jak škola na vizi pracuje. Je důležité, aby rodiče rozuměli tomu, co je vize a jak může přispět k lepšímu prostředí pro vzdělávání jejich dětí. Nebo se můžete rodičů/pečujících osob ptát, co je pro ně důležité, kde vidí slabá místa, jak by chtěli školu vylepšit. Učitel/učitelka může zpětnou vazbu od rodičů/pečujících osob zapsat a tlumočit na schůzkách s ostatními zaměstnanci.
- Vizi můžeme umístit na webové stránky školy, případně poslat hromadný mail, ve kterém se vedení vyjádří k vizi a dá prostor rodičům/pečujícím osobám se do diskuze o ní zapojit. Vize může být součástí newsletteru naší školy, nebo uvítacího mailu na začátku školního roku. Tuto formu lze dobře kombinovat s rozesíláním dotazníku (o tomto opatření se dozvíte v sekci věnující se spolupráci s rodiči). V něm se můžete rodičů/pečujícíh osob anonymně ptát na ty samé otázky, které si v souvislosti s vizí klade vedení a pedagogický sbor: Kde jsou naše silná a slabá místa? Co je pro nás specifické? Jaké podmínky má škola zvenčí? Jak si představujeme ideál školy?
- Pokud máte školního asistenta/školní asistentku, můžete ji také do aktivity zapojit. ŠA má kontakt s rodiči/pečujícími osobami, které možná jinak než-li osobní návštěvou nebo komunikací neumíte zachytit. I jim byste měli dát možnost se vyjádřit.
- Vizi můžeme otevřít i v rodičovské kavárně, nebo se vize může stát odrazovým můstkem i pro takové platformy. Jednotlivé pojmy z vize můžou být tématy pro setkávání s rodiči/pečujícími osobami, které mohou mít podobu diskuze/přednášky externího experta, promítání filmu, atp.
- Využijte i neformálních setkání jako fotbalový turnaj, brigáda na zahradě, nebo školní grilovačka. Otevírejte témata vize, ptejte se rodičů/pečujících osob, jakou školu chtějí pro své děti mít.
- Do tematického projektového dne můžete pozvat i rodiče/pečující osoby. Nebo můžete uspořádat den otevřených dveří, kdy si rodiče/pečující osoby, ale i širší rodina žáků a žákyň bude moci prohlédnout prostory školy, seznámit se se zaměstnanci a promluvit si o svých představách.
Tipy
Každý kontakt s rodiči/pečujícími osobami, kde mluvíme o vizi nemusí být formální nebo organizovaný - mluvte s učiteli a vyzvěte je, aby s rodiči/pečujícími osobami mluvili a ptali se jich na jejich představy.
DŮLEŽITÉ!
Nenechte se odradit, pokud se rodič/pečující osoba nezapojí hned, budování vztahu a důvěry trvá nějakou dobu, zejména s rodiči/pečujícími osobami, kteří se ve škole cítí nejistě, nebo mají špatnou předchozí zkušenost. Dejte tomu čas, možná nedostanete okamžitě odpověď, jakou si představujete, už jen to, že dáte rodičům/pečujícím osobám pocítit, že máte o jejich názor zájem, je krok správným směrem.
Příklad z praxe
Paní ředitelka z inkluzivní školy ve vyloučené lokalitě říká: "Vize podložená debatou se sborem potom může jít dál do světa, pak je..."
Kde se dozvím více informací
FEŘTEK, T. (2011). Rodiče vítáni.
Felcmanová, A. (2013). Rodiče - nečekaní spojenci. Jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou. (.pdf)