Náhledové hodiny
Cíl
Opatření umožňuje zintenzivnění výměny zkušeností v rámci pedagogického sboru, nebo také spolupráci mezi učiteli a vychovateli při zajišťování vhodných podmínek pro vzdělávání žáků s SVP.
Popis opatření
Opatření je poměrně jednoduché, vedení by mělo umožnit a podporovat vzájemné návštěvy hodin jak mezi učiteli, tak podpořit vychovatele a vychovatelky k návštěvě tříd, ve kterých se vzdělávají děti z družiny. Cílem náhledové návštěvy není dávání zpětné vazby učiteli/učitelce jako při hospitaci, ale naopak, pozorování jeho/její práce s žáky. Náhled může být celodenní, nebo jen v průběhu jedné hodiny, která je relevantní. Po náhledové hodině je vhodné si vyhradit také čas na diskuzi mezi navštěvujícím a učitelem/kou. Ta nemusí být vůbec dlouhá, ale poskytuje prostor pro kladení otázek. Zde je pro inspiraci několik typů náhledů:
- Učitelky prvního stupně (vhodné například, když se učitelka 1 potkává prvně s SVP, které učitelka 2 umí zvládat; nebo pro začínající učitele).
- Předmětové výměny zaměřené na výuku konkrétního předmětu.
- Návštěvy vychovatelů do tříd, kde se vzdělávají děti z družiny.
- Návštěvy učitelů/učitelek do družin, které navštěvují děti z jejich tříd.
- Náhled učitele II. stupně do třídy na I. stupni, kterou povede příští rok.
- Náhledy na výuku do jiných předmětů.
Tipy
- Náhledové hodiny mohou být také tématem pro klub učitelů. Se sborem lze prodiskutovat jak jejich podobu,ale také témata, která se ukázala jako důležitá po jejich uskutečnění. Taková debata může vést k nastavení dalšího vzdělávání - v čem by se pedagogický sbor a vychovatelé chtěli zlepšovat? Jaké dovednosti by si chtěli osvojit?
- Náhledové hodiny je také možné kombinovat s opatřeními jako mentoring a koučink.
Příklad z praxe
Ve škole Na cestě se paní učitelce I. stupně chodí do výuky dívat kolegyně a vychovatelky:
"Ano, i paní vychovatelky, jako spolupráce je také s družinou. Takže taky se přijdou podívat na ty metody, protože je to taky zajímalo, tak se taky přišli podívat, jak se pracuje s těma dětma, takže taky jsem je tam měla. A ještě kolegu vlastně, který tady začínal, kterého jsem kdysi učila, tak ten ke mně taky chodil dívat."
Kde se dozvím více informací
Kolektiv autorů. Začínající učitel. (str. 29-49; 53-55) (.pdf)
Nástroje pro kolegiální podporu. (.pdf)