Koordinace asistentů pedagoga
Cíl
Opatření si klade za cíl představit tipy na vytvoření vhodných podmínek pro koordinaci a zapojení asistentů pedagoga do života školy.
Popis opatření
Roztrhl se na vaší škole pytel s asistenty pedagoga? Pokud ano, tak určitě přemýšlíte, jak vše nastavit tak, aby vaši zaměstnanci byli spokojení a docházelo k naplňování cílů výchovně-vzdělávacího procesu, ale i vize školy. A pokud jste ještě nad tímto neuvažovali, tak možná právě začnete a budete chtít zrealizovat kroky vedoucí ke koordinaci a zapojení asistentů pedagoga do života školy.
TIP!
Zástupce asistentů pedagoga by měl být někdo, kdo má v pedagogickém sboru slovo a je oblíbený. Lépe se vám tak bude pracovat s postoji pedagogického sboru vůči pozici asistenta pedagoga.
DŮLEŽITÉ!
Zkuste hledat zdroje financování, které umožní zástupci asistenta pedagoga mít většinu úvazku pro tuto funkci a vedení záležitostí týkajících se inkluzivního vzdělávání.
Nezapomínejte také na samotné asistenty pedagoga a važte si jejich nepřímé práce.
Příklad z praxe
O tom, že asistentské porady mohou být součástí běžné praxe hovoří jedna z asistentek:
"Máme společné porady - učitelé a asistentni, pak jsou asistentské porady, pak mají učitelé zvlášť. Asistentské porady máme zvlášť, že tam jsou všichni asistenti, paní ředitelka a pan zástupce." "Probíráme tam, jak si rozumíme s učiteli, jak to jde s dětmi, doučování, jak doučovat konkrétní dítě. Probírají se i problémy - např. že si nerozumí s dítětem a ostatní mu dávají návrhy, co zkusit, jak to udělat."
O funkci zástupce pro asistenty hovoří výchovná poradkyně ze ZŠ Velká:
"Protože nás je už hodně, tak došlo k reorganizaci i vedení. Vznikla funkce zástupkyně pro inkluzi a vzdělávání. Paní zástupkyně má na starosti i vedení asistentů pedagoga, jejich činnost, zázemí a podobně."
Kde se dozvím více informací
Asistenti pedagoga řeší vyhoření i komunikaci. Jak je podpořit? (2020). In zapojmevsechny.cz
ŠVEC, J. (2006). Vedení porad (.pdf) In nuv.cz