Vztahy ve třídě - proč je nezanedbat?

Cíl

Cílem opatření je poukázat na důležitost péče o vztahy mezi žáky ve třídě a změnu postojů pedagogického sboru k této problematice.

Popis opatření

Už je to tu zase. Na poradě se určitě bude řešit 3.B nebo 8.A - naše nejproblémovější třídy. A vám už možná přijde, že se řeší pořád to stejné dokola, ale ke zlepšení situace nedochází a stížnosti ze strany pedagogů, potažmo rodičů/pečujících osob se množí. 

Přežili jste to a konec roku je tu, ale stejně vám někde v hlavě nedají spát výše uvedené třídy a chcete vymyslet, jak to příští rok udělat znovu, aby vaši zaměstnanci neměli tolik práce s problémovými třídami a vy neměli tolik práce s řešením všech stížností. 

Řešení není zase až tak složité, ale vyžaduje spolupráci všech a postupnou změnu postojů i u těch nejzarytějších pedagogů, kteří si myslí, že práce s třídním kolektivem a vztahy mezi žáky do vyučování nepatří. 

Žáci, kteří se ve škole a třídě cítí bezpečně a mají jistotu ve vyučujících se mohou lépe vzdělávat a problém s tím, že pedagogové nestíhají osnovy je ten tam. Zároveň zbývá více času i pro různé projekty a vedlejší činnost, která podporuje klima školy a její tvář před samotnou veřejností. 

  • Zaveďte povinné třídnické hodiny, které nebudou jenom prostorem pro řešení třídní administrativy, ale budou hlavně zaměřené na péči o vztahy ve třídě.
  • Září věnujte nastavení pravidel. Berte ho jako adaptační, pozorovací a utvářecí. Věřte, že se to vrátí a problémových situací bude méně.
  • Základní pravidla by měla být platná pro všechny žáky, ale i pedagogy. Vytvořte je společně se svými kolegy např. na výjezdní poradě. Poté jim dejte prostor, aby je přenesla do prostředí třídy a diskutovala o nich s dětmi.
  • Nebojte se přístup ke vztahům vnést i do vize školy.
  • Pracujte s postoji vašich pedagogů a poukazujte na důležitost práce se vztahy ve třídě. 

TIP!

Věnovat se vztahům na adaptačních kurzech je důležité, ale je také vhodné posilovat vztahy mezi žáky ve školní třídě. Třídnické hodiny jsou jednou z možností, které nabízejí pravidelnost. 

DŮLEŽITÉ!

Nevíte si rady, jak celé toto téma uchopit? Pozvěte si na pomoc pracovníky ze školního poradenského pracoviště, nebo externí pracovníky, kteří se specializují na toto téma.

Příklad z praxe

Příklad z praxe, který by měl být součástí vize každé školy a součástí postojů každého učitele:
"V momentě, kdy se tam děcka necítí dobře, tak se nebudou ani dobře učit a nebudou tam chodit rády. A když tam žák nechodí rád a někdo k tomu a priori přistoupí, že ho to tam nebaví, tak ono ho to tam nebude prostě bavit a člověk pak může dělat, co chce. Takže pokud tam někdo bude chodit s tím, že fakt se tam necítí dobře, protože ho ostatní např. šikanujou, nebo mu nadávají, nebo pomlouvají, tak bude celou dobu z toho prostředí nervózní a pod tlakem a nebude to fungovat."

Kde se dozvím více informací

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info