Zapojení žáků a žákyň do tvorby vize školy
Cíl
Vize školy - dvě slova, ke kterým jako žáci máte co říci. Cílem tohoto opatření je zapojení žáků a žákyň do diskuze nad vizí školy a rovněž i do její tvorby. Patříte mezi důležité součásti školy, a proto je důležité, abyste měli možnost se vyjadřovat k tomu, jak bude škola vypadat, jakým směrem se bude ubírat. Důležité je, abyste se zapojovali do diskuze a tvorby vize školy. Kdo jiný by měl rozhodovat o šíření vize - diskuze o ní s vámi umožňuje vědomou a otevřenou debatu o vzdělávání a hodnotách, kterých si na škole vážíme.
Popis opatření
Vize školy - zdá se vám, že do ní nemáte co mluvit? Myslíte si, že je to pouze pro vedení školy a pedagogy? Věřte, že není. Jste velmi důležitou součástí školy a kdo jiný by měl o jejím směřování spolurozhodovat, než-li vy.
Vy, žáci a žákyně, znáte prostředí školy, víte, co vám vyhovuje a máte právo na to, abyste byli v těchto potřebách vyslyšeni, protože i vy se musíte ve škole cítit dobře.
Toto opatření může mít různé podoby v závislosti na tom, co je příjemné, pohodlné a sedí do prostředí vaší školy.
Vizi školy je možné prodiskutovat různými způsoby a v různých hodinách. Na vás záleží jestli se o ni budete i aktivně zajímat.
- Chtějte o vizi školy mluvit na třídnických hodinách.
- Nerozumíte-li nějakému slovu, nebojte se zeptat. Zkuste se ptát i na to jak tomu rozumí samotný dospělý - co to pro něj ve škole znamená.
- Možná se vám diskuze o vizi školy zalíbí a budete si chtít vytvořit i vaši osobní vizi - kam směřujete, jací chcete být. Nebojte se o spolupráci požádat vašeho třídního učitele/učitelku. Můžete také požádat např. učitele výchov, zdali byste mohli vaše návrhy převést do výtvarné podoby/hudební podoby, aj.
- Otevřete toto téma i na školním parlamentu.
DŮLEŽITÉ!
- Ptejte se, co se bude dále dít s vašimi návrhy ohledně vize školy.
- Ptejte se, jak se dozvíte, že vaše návrhy byly přijaté a došlo ke změně.
- Vize i pravidla třídy potřebují čas - nespěchejte.
Příklad z praxe
Takto o vizi se žáky mluvil jeden z třídních učitelů v šestém ročníku na naší partnerské škole: “Na začátku roku jsme se o tom hodně bavili..."