Dobrý učitel
Cíl
Pomocí formulace vlastností dobrého učitele na základě odsouhlasené vize pomáháme učitelům se ve vizi orientovat a zavést ji do každodenní praxe. Toto opatření může být dobrým nástrojem po sjednocení výchovno-vzdělávacího rámce pro učitele, formulaci očekávání na všech stranách a v konečném důsledku může napomoci spolupráci učitelů a asistentů pedagoga.
Popis opatření
Ve škole Na cestě přicházejí samotní učitelé v rámci klubu s dotazem, jaký je vlastně dobrý učitel a co znamená být dobrým učitelem. Výjezdní zasedání pedagogů, kde byl také zajištěný seminář, bylo věnováno diskuzi právě na toto téma. Výsledek byl zpracován do několika vět a byly umístěny ve sborovně. Tato formulace nemusí být definitivní, jak to vidíme na příkladech níže.
Příklad z praxe
Pan učitel ze školy Na cestě mluví o změnách, které v popisu dobrého učitele nastaly:
"My jsme totiž úplně původně, jak mají děti pravidla ve třídě, tak jsme před třemi roky si sestavili s kolegy a kolegyněmi pravidla, které jsem přepisoval zase já, které visely na zdi ve sborovně, ale úplně se tak nedodržovaly, pak se na to trošku zapomnělo, bych řek', na ty pravidla, ale pak jsme se zase k tomu zpátky vrátili na klubu. Vlastně ten nápis ve sborovně je taková transformace těch pravidel toho dobrého učitele, že kdy asi to je možná více srozumitelné."
Kde se dozvím více informací
Metodický portál RVP: Tvorba školních pravidel
ZŠ a MŠ Chuchelná: Desatero učitele
Národní ústav pro vzdělávání: Švec, J. (2006) Vedení porad (.pdf)
Sumář dobré praxe: Individuální setkání