Pravidla ve třídě
Cíl
Pravidla jsou důležitou součástí naší společnosti a nemělo by tomu být jinak i u tak rychle se měnícího organismu jako je školní třída. Cílem opatření je představit důležitost zavedení stručných a jasných pravidel ve školní třídě a jejich dodržování napříč výukou.
Popis opatření
Určitě jste to už mnohokrát slyšeli, že byste ve třídě měli zavést pravidla, která v ideálním případě vytvoříte s žáky/žákyněmi. Kde na to vzít čas, chuť? A má to vůbec smysl?
Určitě má, je však důležité tomu věnovat dostatek času a hlavně se k pravidlům vracet i ve výuce.
TIP!
Třída je opravdu živý organismus a pravidla se mohou proměňovat, protože mohou nastat nové situace vyžadující nové pravidlo. Nebojte se pravidla v průběhu roku revidovat. Ptejte se dětí, jestli ještě dané pravidlo potřebují mít před očima, anebo už ho znají a dodržují, nebo zdali je potřeba provést nějakou změnu v současných pravidlech.
DŮLEŽITÉ!
Nikdy nestanovte nad dodržováním pravidel "hlídače" z řad dětí. Veďte je k základům slušného chování a schopnosti převzít za své jednání odpovědnost i bez žalování ostatními.
Sami pravidla neporušujte - vy jste jejich vzorem a pokud pravidlo porušíte, měly by přijít i následky.
Příklad z praxe
O důležitosti zapojení dětí do procesu tvorby pravidel a propojení se školním řádem hovoří jeden z vyučujících:
"Myslím si, že by nemělo význam, kdybych řekl: Tady máte deset pravidel, přečtěte si je a držte se jich. Pak samozřejmě jsou věci, které jsou dané školním řádem, máme tady třeba zakázané žvýkačky, pokud někdo žvýká, tak jenom ukážu, kde je koš a vyhodí ji."
Jednota v pravidlech školy a třídy může být nastavena tímto způsobem:
"A zrovna tak máme věty pro učitele, tak máme věty pro žáky, a to jsou jako by základní školní pravidla, ke kterým dostali třídní učitelé doporučení, aby z nich vycházeli, a vlastně vytvořili si svá třídní pravidla, která nejsou v rozporu s těmi školními."
Kde se dozvím více informací
Bihlerová, M. (2008). Tvorba školních pravidel. In rvp.cz
Chaloupková, T. (2010). Třídní pravidla
Materiál obsahuje 10 listů s pravidly a obrázky
Dubec, M. (2007). Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla chování ve třídě a škole. (.pdf)
Mertin, V., Krejčová, L. a kol. (2013). Problémy v chování ve škole - jak na ně.
Eichhron, Ch. (2019). Učitel a práce se třídou. Raabe.