Části krizové knihy
Klasickou otázku “Co bylo ve škole?” znáte možná z doby, kdy vy sami jste byli školou povinní. A určitě znáte i oblíbenou odpověď, která vlastně nic neříká, ale dokáže toho hodně schovat. Nenechte se svými ratolestmi odbýt slovem “dobrý”.
Doptávejte se, protože školní organismus je natolik živý a proměnlivý, že každý den může být jiný. A pokud z doptávání opravdu zůstane to dobré, tak buďte rádi. V případě, že ale zjistíte něco, co jde v rozporu a může to znepříjemnit život vašemu dítěti, nebo jeho spolužákům, pedagogům, nebojte se ozvat. Ptejte se, zdali to vaše dítě někomu řeklo. Zdali to pedagog zapsal do krizové knihy, atp.
I v případě, že se něco dozvíte až po určitě době. Ptejte se, zdali byl o tom ve škole proveden záznam. Protože právě záznamy v krizové knize mohou napomoci k vyřešení různých nesrovnalostí a mnohdy i k dopátrání se, jak to celé začalo.
Krizovou knihu by měl mít ve škole na starost jeden člověk (většinou zaměstnanci školního poradenského pracoviště). Kniha se skládá ze dvou částí a zaměřuje se na rizikové jevy ve škole, které mohou ohrozit výchovně-vzdělávací proces a vývoj vašeho dítěte.
Krizová kniha se skládá z dvou částí:
- "návody" jak postupovat v určitých problémových situacích, tedy procesy.
- zápisníku problémových nebo neobvyklých situací.
Příklady krizových situací, ke kterým lze nastavit procesy v krizové knize:
- Konflikt ve třídě
- Drogy, omamné látky
- Záškoláctví
- Šikana
- Gambling
- Netolismus
- Poruchy příjmu potravy
- Vandalismus
- Krádeže
- Projevy xenofobie a agrese
- Špatný psychický nebo fyzický stav z důvodu vystavení žáka krizové situaci (živelné pohromy, havárie, závažné onemocnění, úraz, úmrtí).