Příklad z praxe: Zapojení žáků do tvorby vize školy
Takto o vizi s žáky mluvil jeden z třídních učitelů v šestém ročníku na naší partnerské škole:
"Na začátku roku jsme se o tom hodně bavili na třídnických hodinách. Pracovali jsme s našimi školními hesly, jako je spolupráce, respekt, smysluplnost, profesionalita, slušnost, a nejdříve jsme si říkali, co to jako znamená. Bylo to někdy zajímavý, co si pod tím heslem sami představili, a pak jsem jim třeba řekl, co si pod tím představuju já. Nejdřív jsme měli tyhlety pravidla, nebo pojmy jsme měli ve třídě (na dveřích), ale neuměli jsme s nimi pracovat, vlastně jim děti v podstatě úplně nerozuměly, nefungovalo to tak, jak to má fungovat.Pak vznikla další, oni tomu nechtějí říkat pravidla, protože se nechtějí těmi pravidly jako moc řídit, strašně jim to slovo vadí, takže vznikly takový čtyři body, který ta třída chce dodržovat. je to napsaný jazykem dětí, ať těm pojmům rozuměj. V souvislosti s tím jeden žák přišel, že by to bylo dobrý, kdybychom si to někam napsali, tak jsme to napsali na tabuli a řekli jsme si, že v té chvíli to ještě neplatí, ale budeme rádi, když se dopracujeme k tomu, aby to, co je na tý tabuli, byla pravda. Ono už je to tam dýl, když jsme to tam psalY, ale vzhledem k tomu, že to děti nějak nemažou nebo spíš si to i samy kolem toho vybarvily, tak si myslím, že někteří z nich si to vzaly k srdci.A myslím si, že s tím pracují, a chtějí, aby to byla pravda, aby se to o nich říkalo, že to tak je, že se umí přihlásit o to své slovo, že se navzájem respektujeme a tak. V podstatě, co tam je napsaný, tak to obsahuje těch pět našich slov (z vize školy), ale je to napsaný trošku jinak. Takže to probíhá tak, že když třeba skončí hodina, tak zhodnotíme ty čtyři body, který jsme vymysleli, jestli jsme tohle pravidlo dodrželi, nebo ne. Je třeba pravidlo „zdržuji se zbytečných komentářů“. Nebo jestli já jsem mluvil polohlasem a žáci mluvili polohlasem."