Příklad z praxe: Školní parlament
Zde najdete dva příklady, jak zapojit a využít školní parlament v životě školy:
Parlament jako součást předmětu "Výchova k demokracii"
„Ve čtvrtek v rámci volitelných předmětů jsme udělali předmět Výchova k demokracii, kde děti z druhého stupně si ten předmět vybraly a děti z prvního stupně a třetí třídy tam chodily jako na kroužek, takže to bylo spojený; to fungovalo hezky. Hodně nás inspiroval taky Berlín, kde jsme měli možnost se účastnit zasedání školního parlamentu, kde vlastně to měli nastavený, že jednou měsíčně, a to jsme okopírovali, vždycky první nějaký pondělí hned po ránu se sejdou zástupci tříd s vedením školy, měli tam svého garanta, a bylo to hodně demokratický. A to nás hrozně oslovilo v tom, že jsme řekli: Takhle to chceme, kde vlastně celý to setkání moderoval někdo, například mladý učitel, nebo asistent, a i ta zástupkyně a ředitelka byly v roli jakoby rovnocenných partnerů, takže to teď zkoušíme. Máme navolenou nějakou žákovskou radu, scházíme se vždycky jednou za měsíc první pondělí v rámci třídnických hodin, který máme každý týden, takže to nevadí, že by zameškali zrovna angličtinu nebo matematiku, tím se to hodně vypilovalo.“
„Takže jako podílejí se. Učí se to, učí se to děti, učíme se to my. Hodně jsme to probírali i s třídními učiteli, že ten zástupce nemusí být premiant, ale musí to být člověk, který přenese tu informaci do třídy. Zatím zpětnou vazbu máme, že děti to fakt přenášejí, protože oni mají sešit, kde si to zapisují, mají i nástěnku, kde se dělá zápis. To znamená, že ty menší, když si to nestihnou zapsat, tak i paní učitelky si tam můžou očíhnout, to znamená, všichni vědí, o čem se zhruba hovoří, a to jsou věci od toaletního papíru na záchodech po vánoční stromky, to spektrum, s čím děti přicházejí je strašně široký.“
"Kůlna" jako prostor pro realizaci požadavků vznesených parlamentu
„Souběžně se školním parlamentem běží volnočasová projektová aktivita, které říkáme Kůlna. Ty děti se prolínají v radě a v kůlně. Ta kůlna dělá projektovou činnost, že například navštíví domov důchodců nebo něco dalšího. A na té radě buď tam běží ty návrhy, požadavky dětí.“
„Ono se to jmenuje Kůlna, ale je to to, kde se ty děti realizují. Například jsme byli společně v Liberci na žákovským parlamentu, jeli jsme tam prezentovat nebo prostě sdílet; a oni například teď organizují úklid kolem školy a zapojují děti, který, já říkám, jsou realizátoři těch nápadů. Zatím má náš parlament dvě části, žákovskou radu a tady ten kroužek.“ „Máme tedy produkční tým a radu. V rámci té kůlny se některé děti realizují, anebo jim v tom pomůžeme, jako teď třeba deváťáci se toho na Vánoce ujali, organizují celoškolní vánoční besídku, ale zapojují se právě všichni. Přišli s tím na tu žákovskou radu, kde to chtějí. A pak jsou zainteresovaní i učitelé, protože bez nich by se to úplně udělat nedalo.“