Rodičovské schůzky a asistent pedagoga
Cíl
Opatření napomáhá k plnohodnotnému zapojení asistenta pedagoga do chodu školy, protože právě on může být dalším cenným zdrojem informací při komunikaci s rodiči.
Popis opatření
Komunikace s rodiči může být občas náročná a může otřást i s pevnými základy školy. Rodiče pátrají po detailech, tak aby ochránili své dítě a vaše zaměstnance to stojí mnoho sil, aby nepříjemný rozhovor ustáli. Ptáte se jak to zlepšit? Zkuste se podívat a zamyslet nad zdroji které máte k dispozici.
Významným zdrojem informací a podpory může být právě asistent pedagoga, který ve třídě a se třídou tráví mnoho času. Díky své pozici má jiný pohled na třídní kolektiv a práci jednotlivých dětí a mnohdy může vidět více věcí, než vyučující, který se soustředí na výklad a práci s celou třídou. Využijte proto asistenta pedagoga při rodičovských schůzkách - společně s pedagogem může napomoci k vytvoření uceleného obrazu o třídě a zároveň může pomoci při řešení nepříjemných záležitostí, kterým se bohužel v tak živém organismu jakým škola je nevyhnete.
TIP!
Mluvte se svým týmem o tom co a kdo jim může v komunikaci s rodiči pomoci. Možná tak přijdete i na další zdroje podpory.
Zkuste hledat i finanční zdroje, které by pomohly k lepšímu ohodnocení asistentů pedagoga.
DŮLEŽITÉ!
Práce asistenta pedagoga musí být řádně oceněna. Nezapomínejte na to a nepovažujte práci navíc jako něco běžného. Nejde nám přece o levnou pracovní sílu, ale o kvalitní pracovníky, kteří napomáhají k naplnění výchovně-vzdělávacích cílů ve vaší škole.
Příklad z praxe
O účasti asistentů pedagoga na rodičovských schůzkách přinášíme dva různé pohledy.
Učitel na otázku, zdali se účastní společných schůzek s rodiči i asistentka pedagoga odpovídá takto:
"Ne, zaprvé není to tady zvykem a ani mě to nenapadlo."
Jiná paní učitelka pak poukazuje, jak jí účast AP chyběla:
"Trošku jsem uvažovala, jak jsem teďka měla jednání s maminkou lhaní jednoho žáka. Říkala jsem si, že kdyby tam byla i paní asistentka, tak že by to bylo fajn, že bych to neříkala jenom já. Ale žei ona by byla ten svědek, co u toho byl. Na individuálních schůzkách třeba byla, ale na těch všeobecných schůzkách si nemyslím, že by to bylo nějak nutné."
Kde se dozvím více informací
Vohlídal, V., Macků, A. (2019). Nízký plat, nejistota zaměstnání. Nová vyhláška chce zlepšit situaci asistentů pedagogů v Česku. In iRozhlas.cz
Horáčková, I. (2015). Spolupráce s učitelem. In Metodika práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. (.pdf)
Vrbická, T. (2018). Rady a inspirace pro začínajícího učitele, který má asistenta pedagoga ve třídě. In rvp.cz
Spolupráce s rodinou žáka In Portál pro školní asistenty a asistenty pedagoga