Prevence neúspěchu žáka
Cíl
Cílem opatření je otevřít mezi pedagogy diskusi o možných způsobech, jakými můžete docílit prevence neúspěchu žáků a žákyň. Stejně jako ve všech ostatních oblastech je prevence mnohdy jednodušší než řešení následků.
Popis opatření
Opatření zahrnuje množství aspektů, které je dobré s pedagogy probírat při nastavení systému prevence školní neúspěšnosti.
- Pro prevenci na prvním stupni, může být dobrým krokem intenzivní spolupráce s MŠ. Pokud budete udržovat dobré vztahy mezi MŠ a vámi, je pravděpodobné, že budete dopředu informováni, a tedy připraveni na žáky a žákyně, kteří přijdou.
- Jednou z dalších možností je také využití družiny. Čas v družině je možné využít k tomu, že si mohou žáci a žákyně doplnit úkoly (pokud je mají) a vhodným řešením může být i možnost doučování (jeho financování je možné například skrze tzv. šablony) především pro žáky a žákyně, kteří nemusí mít doma dostatek prostoru pro učení a úkoly.
- Pracujte s rodiči/pečujícími osobami. Pro učitele a učitelky může být složité mluvit o tématech, která se jich dotýkají v rámci jejich práce. Zdůrazňujte pedagogům a pedagožkám důležitost spolupráce s rodiči/pečujícími osobami a její benefity, můžete také představit tzv. tripartitní setkání.
- Podporujte prostředí, které je otevřené a sdílející. Zdůrazňujte možnost obrátit se při jakýchkoliv potížích na někoho z kolegů, kolegyň či přímo na vás. Otevřenost je dobrým bodem, který může usnadnit nalezení řešení. Upozorňujte také na možnost, obrátit se na neziskové organizace, či konkrétní odborníky v oblasti (např. univerzity).
- Zapojte speciálního pedagoga. Zapojení speciálního pedagoga může být dobrým krokem, jeho financování je možné ze šablon, často je také možné jednoho speciálního pedagoga sdílet s dalšími školami ve vašem okolí
DŮLEŽITÉ!
Nebojte se sdílet, jakým způsobem pracují s chybami a motivací dětí na ostatních školách ve Vašem okolí, jaké používají způsoby a metody? Co funguje a co nefunguje? Je možné, že sdílení s ostatními Vám umožní vytvořit lepší systém.
Příklad z praxe
Jedna z ředitelek mluví o tom, jak moc je pro prevenci neúspěchu důležitá práce s chybou a vnitřní motivací:
"Aby chyba nebyl problém, aby se nepracovalo s takovým tím lapidárním odměna-trest, ale aby se podporovala vnitřní motivace dětí, podporovala jejich vlastní zodpovědnost za vzdělávání, abychom je brali vážně jako naše partnery, ne jako objekty našeho pedagogického úsilí, vůči kterým vystupujeme z pozice moci, to si myslím, že je strašně důležité a je třeba na tom pracovat."
Kde se dozvím více informací
Nováčková, J. (2020). Vnitřní motivace - podstata skutečného vzdělávání dětí. (YouTube)
Pospíchalová, A. (2018). Třídní schůzky: Dříve se rodiče mačkali v lavicích a dostávali zprávu o dítěti před ostatními. A dnes? Eduzín.