Spolužák s individuálním vzdělávacím plánem - co to pro mě znamená?

Cíl

Možná máš od nového školního roku spolužáka, ke kterému učitelé přistupují trošku jinak. Nebo i on/ona možná vypadá/chová se jinak. Cílem opatření je tě seznámit s výhodami spolužáka/spolužačky, který/á potřebuje speciální vzdělávací podmínky.

Popis opatření

Asi sis toho všiml/a, že spolužák/spolužačka má o něco více času na práci, nebo nemusí splnit vše, co ty. Anebo jí/mu musíš s něčím pomáhat a moc nevíš proč. Taky má k sobě ještě někoho dospělého na pomoc, který mu určitě radí. Je to docela k vzteku, že? Možná tě všechny tyhle otázky vedou k tomu, že se s ní/ním nebudeš kamarádit, že to nemá cenu ho/ji poznat. Anebo že si z ní/něj začnete s kámošema dělat srandu, anebo trošku znepříjemníte život učiteli/učitelce, když se rozhodl nadržovat vašemu spolužákovi/spolužačce. Chápeme tvé myšlenky, postoje. Je to docela těžké se v tom zorientovat, když většina dospělých mlčí. Možná je čas vzít vše do svých rukou a začít se zajímat o svého spolužáka/spolužačku a zeptat se přímo jí/jeho? Určitě ti vysvětlí, proč má na něco více času než ty, nebo proč se něčeho nemusí účastnit. Pokud ti to nebude stačit, zkus se zeptat vyučujících, nebo přímo výchovného poradce - ten má totiž na starosti děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Zkus pokládat otázky, které budou spolužákovi/spolužačce příjemné, jedině tak se můžeš dozvědět opravdu všechno a budeš mít jistotu, že se nikdo neurazí. 

Jakmile budeš znát odpovědi na své otázky, zamysli se, co bys potřeboval od svých spolužáků, kdybys měl nějaké omezení? Jak bys chtěl, aby se k tobě spolužáci chovali? Je to těžké vzít zodpovědnost do svých rukou, ale věř, že tahle zkušenost se ti určitě vrátí, protože kdo má možnost být většinu svého dne s někým odlišným, naučit se s ním komunikovat, aby se například hned nenaštval? 

A pokud i tak nejsi úplně spokojený/á, požádej třídního učitele/ku o spolupráci a uspořádejte nějaký projektový den, nebo poznávání věnujte třídnickou hodinu. Někdy to ty dospělé totiž nenapadne a myslí si, že už o sobě všechno víte a znáte. Výsledkem pak bude mnoho zážitků, díky kterým školní rok uteče rychleji.   

TIP!

Neboj se ptát pedagogů na věci ohledně vzdělávání. Máš právo vědět, proč se některé věci dělají tak, nebo proč někdo má jiný přístup ve výuce.  

DŮLEŽITÉ!

Využij příležitost mít vedle sebe někoho odlišného a zkus ho poznat, možná zjistíš, že máte mnoho společného. 

Příklad z praxe

Paní učitelka vypráví o přístupu k dítěti s diabetem (cukrovka) v kontextu práce se třídou a rodiči/pečujícími osobami:
"Pokud měly děti nějaké dotazy, tak chlapec o tom mluvil a vysvětlil jim co a jak, což dost pomohlo. Výsledkem je, že na narozeniny pak děti nosí nejen klasické bonbóny, ale i bez cukru pro svého spolužáka."

Kde se dozvím více informací

Drijverová, M. (1998). Domov pro Marťany. 

Soukupová, P. (2019). Klub divných dětí. 

Samleová, A. (2017). Mimi a Líza.

Březinová, I. (2016). Řvi potichu, brácho. 

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info